Logo Premaster Toegepaste Taalwetenschappen

Toegepaste Taalwetenschap op de Vrije Universiteit van Amsterdam

  • Home
  • Online studeren
  • Vakken
    • Academische vaardigheden
    • First Language Acquisition and Language Impairment
    • First Language Acquisition pmc
    • Dyslexia pmc
    • Methods
    • Foreign Language Teaching pmc
    • Applied phonetics
    • Language Testing pmc
    • Applied Statistics
    • Second Language Acquisition
  • Inschrijven
    • Doelgroepen
    • Procedure
    • Kosten
  • Master
    • Masterscripties
  • Over ons
    • Docenten
    • Faculteit
  • Q&A
  • Contact
    • Links
  • Nieuws

First Language Acquisition and Language Impairment

Inhoud

Bij dit vak bestudeer je de fases die kinderen doorlopen in hun moedertaalontwikkeling. Die komen namelijk binnen elke taal verbluffend veel overeen. Hoe komt het dat kinderen zonder systematische instructie in staat zijn om in enkele jaren hun moedertaal te leren? Deze vraag proberen we te beantwoorden door publicaties te lezen over kindertaalontwikkeling en door kindertaaldata te bestuderen.

Daarnaast bestuderen we kinderen met een taalstoornis. Dit zijn kinderen bij wie de moedertaalverwerving niet zo vlekkeloos verloopt als hierboven beschreven. Soms is de oorzaak hiervoor duidelijk (zoals bij kinderen met een gehoorstoornis) maar vaak is dat ook niet het geval. We bestuderen de processen die deze kinderen doormaken en wat dit betekent voor het dagelijks leven van deze kinderen.

Je leert bij dit vak ook de basisprincipes van onderzoek doen naar  kindertaalontwikkeling: hoe je data verzamelt bij een kind en hoe je (geautomatiseerd en handmatig) spontane kindertaaldata analyseert en hoe je een toets om achterstanden te signaleren afneemt.

Docenten

Dr. P.H.F. (Petra) Bos
Drs. E. (Eric) Akkerman

Periode

Dit vak wordt gegeven in de periode april-juni (periode 5 en 6). De studielast van dit vak is 6 studiepunten. Dit betekent dat van jou een tijdsinvestering van ongeveer 6×28 uur wordt gevraagd. Dat is 168 uur, verdeeld over 12 weken.

Materiaal

B. Ambridge & E. Lieven (2011). Child Language Acquisition. Contrasting Theoretical Appoaches.

L. Verhoeven & H. van Balkom (2004). Classification of Developmental Language Disorders. Theoretical Issues and Clinical Implications.

Toetsing

Tentamen op basis van open vragen en meerkeuzevragen, waarin zowel kennis als toepassing en inzicht worden bevraagd. Je krijgt alleen toegang tot het tentamen als je voldaan hebt aan enkele opdrachten (o.a. kindertaaldata analyseren; een taaltoets afnemen).

Doelgroep

Dit vak is voor studenten die na de premaster de masterspecialisatie TTW-Taalstoornissen willen gaan doen.

Voor meer informatie, klik op deze link naar de elektronische studiegids. Klik op ‘zoek vak’ en voer dan ‘First Language Acquisition’ in.

NB

Dit vak wordt gegeven in het ENGELS!

  • Overzicht vakken
  • Academische vaardigheden
  • First Language Acquisition and Language Impairment
  • First Language Acquisition pmc
  • Dyslexia pmc
  • Methods
  • Foreign Language Teaching pmc
  • Applied phonetics
  • Language Testing pmc
  • Applied Statistics
  • Second Language Acquisition

Skypebericht aanvragen

Vul hier je gegevens in en we nemen z.s.m. contact met je op.

    Naam *

    E-mail adres *

    Adres

    Vrije Universiteit Amsterdam
    De Boelelaan 1105
    1081 HV Amsterdam

    Nieuws

    • Academische bijscholing voor de praktijk | Premaster Toegepaste Taalwetenschap
    • Deadline inschrijven premaster Toegepaste Taalwetenschap 1 juni 2020

    Zoeken

    Copyright © 2023 · Premaster Toegepaste Taalwetenschap · VU Vrije Universiteit Amsterdam