Inhoud
In deze cursus proberen we een aantal vragen te beantwoorden over taalverwervingsprocessen: kunnen volwassenen een tweede taal leren op dezelfde manier als kinderen hun moedertaal leren? Welke rol spelen aangeboren taalleervermogens en algemene leerprincipes in tweedetaalverwerving? Welke rol spelen individuele verschillen tussen taalleerders? Daarnaast gaan we in practica-lessen aan de slag met codering en geautomatiseerde analyse van taaldata van tweedetaalleerders. Rode draad door de cursus is het onderwijs van het Nederlands als tweede taal en het Engels als vreemde taal.
Docent
Dr. Jing Lin
Periode
Dit vak wordt gegeven in de periode november-december (periode 2). De studielast van dit vak is 6 studiepunten. Dit betekent dat van jou een tijdsinvestering van ongeveer 6×28 uur wordt gevraagd. Dat is 168 uur, verdeeld over 8 weken.
Toetsing
Tentamen op basis van open vragen en meerkeuzevragen, waarin zowel kennis als toepassing en inzicht worden bevraagd. Je krijgt alleen toegang tot het tentamen als je hebt voldaan aan enkele opdrachten waarin je data analyseert, een advies aan professionals schrijft en/of een mening over een maatschappelijk tweedetaal-gerelateerd onderwerp vormt op basis van bronnen met verschillende invalshoeken.
Doelgroep
Dit vak is voor studenten die na de premaster de masterspecialisatie TTW-NT2 willen gaan doen.
Voor meer informatie, klik op deze link naar de elektronische studiegids. Klik op ‘zoek vak’ en voer dan ‘Second Language Acquisition’ in.
NB
Deze cursus wordt in het ENGELS gegeven!